24-02-2016

24 februari 2016 - Ban Houayxay, Laos

Om 8.30 word ik wakker en na een snelle douche, ontbijt ik in het restaurantje naast mijn hotel. Ik loop wat door het dorpje en zie op het kaartje op mijn telefoon dat er ergens een markje is. Onderweg drink ik een IJsheiligen bij een lokale organisatie die vrouwen uit de bergdorpjes ondersteunt en helpt om hun zelfgemaakte kleding te verkopen.
Op de markt kijk ik mijn ogen uit! Verse vis, vlees, groente en fruit en kleine eet kraampjes in overvloed. Alleen maar locale bevolking en ik als uitzondering tussen al deze mensen. Ik eet een noodle soep, maar zonder vlees. De vrouw die de noodle soepjes verkoopt probeer het in mijn soep te doen, maar na het andere vlees gezien te hebben durf ik dat niet te nemen...
Op de terug weg kom ik langs een hele grote groep mensen die voor een huis een feest hebben. Harde muziek, veel eten en drank lachende mensen. Als ik wil langs lopen word er een glas bier in mijn hand geduwd en moet ik gaan zitten tussen alle locale mensen. Een man spreek een beetje Engels en ik vraag wat hier de bedoeling van is. Hij verteld me dat er gisternacht een baby is geboren en dat ik moet blijven om te proosten op het nieuwe leven! Ik spendeer 2 uur tussen deze feestende bende en elke keer als ik aanstalten wil maken om terug te gaan naar mijn hotel duwen ze weer een glas bier in mijn handen. Eindelijk ben ik zo ver dat ik kan opstaan, maar wanneer ik opsta merk ik dat ze me wel erg veel bier hebben gegeven haha. Ik zeg gedag tegen de papa en mama en neem afscheid van iedereen. Die avond ga ik vroeg naar bed, morgen om 8.30 word ik verwacht in het kantoor van The Gibbon Experience.
Spannend!!!!

1. Marlou:
    1 maart 2016
    Ha die Mirthe, het grote kleine meisje met de vlechtjes, die nu geweldige avonturen beleefd! Heb gisteren met Thomas Facebook aangemaakt en zag die geweldige foto van jou, Guy, Wouter en Thomas op de bank!
    Mirthe de foto's spreken voor zich.....lekkere lokale producten....heerlijk vlees! Vriendelijke locals en zeker gastvrij. Gebeurt hier nog maar zelden dat je zomaar uitgenodigd wordt deel te nemen aan een feest. Geweldig! Punenkes vaan Marlou en Leon.