30-03-2016 t/m 03-04-2016

30 maart 2016 - Da Lat, Vietnam

Dag 1
Vandaag is het zo ver, om 8.30 komen de 4 motormannen ons halen.
Iris zit bij Jack, een man van middelbare leeftijd die heel graag een vriendin wilt en goed gitaar kan spelen en zingen.
Agnes zit bij Peten, een man van rond de 55 rookt als een ketter, maar heeft de meest aanstekelijke lach van allemaal en maakt alleen maar grapjes.
Annefleur zit bij Kun, fashiondisigner ( dit geloofde we eerst niet ) een jonge man die een Amerikaanse vriendin heeft.
En ik zit achterop bij meneer Hung, ik geloof de baas van het stel, een hele lieve man die alles zo goed mogelijk probeer te regelen.
Onze backpacks worden ik grote plastic tassen gedaan en achterop gebonden en we krijgen allemaal een helm op.
De eerste dag rijden we vanaf Da Lat naar het Lak lake ( een groot meer). We zien uitzichtpunten, een bloemen kwekerij, een koffie plantage waar ik wezelkoffie probeer ( de wezel eet de koffiebonen op en poept ze weer uit, dit geeft schijnbaar een betere smaak...), een katoen fabriek waar we een  grote worm eten ( smaakt een beetje naar pinda maar het is en blijft nog altijd een gefrituurde dikke worm...), watervallen, een Rice wine makerij (sterke drank gemaakt van rijst).
Aangekomen rond 6 uur zijn we helemaal gesloopt, nooit gedacht dat achterop een motor zitten ze vermoeiend zou zijn. We slapen een hotel en na een warme douche en een beetje relaxen gaan we naar beneden voor een heerlijk maal met onze easyridertour. Jack speelt de hele avond gitaar en we zingen en lachen veel!
Na een heerlijke dag lekker naar bedje toe want morgen staan we weer om 7.30 op. Ik lig met Annefleur op een kamer en we lachen veel. Met spierpijn in mijn buik van het lachen val ik in slaap.

Dag 2
We staan op een krijgen als ontbijt een broodje met ei en een ijskoffie: deze zijn hier trouwens goddelijk!!
Als onze backpacks weer achterop de motor zijn vastgebonden kunnen we vertrekken! Vandaag bezoeken we rijstvelden, een bakstenen fabriek en watervallen waar we ook in zwemmen en een bbq hebben als lunch. Super leuk want we gaan zelf naar de mark om alles te kopen wat we nodig hebben, inclusief kip die nog even voor ons geslacht word!
De dames gaan met Kun zwemmen in de waterval en ondertussen maken de andere heren de lunch klaar. We zwemmen bij een prachtige waterval waar ik ook met Agnes en Kun omhoog klim en achter de waterval doorlopen. Wauw wat spannend en mooi!!
Daarna lunchen we met kip, sticky Rice gemaakt in bamboe en groentjes en brood. Heerlijk!! De mannen smakken als een malle en eten alles met hun handen maar dat is hier vrij normaal als we geen stokjes aanwezig zijn.
Oowja iets vergeten!! Onderweg zien we duizenden vlinders vliegen, sprakeloos zijn we!! De vlinders komen nu omdat de koffiebomen in bloei staan. Echt geweldig om te zien, we zien ze bijna de hele dag overal rondvliegen. Duizenden tegelijk net als in natuurfilms. Er vliegen zelfs een paar tegen de helmen van ons op.
De 2e avond slapen we gezellig met z'n alle op een kamer, 4 bedjes naast elkaar. Geen schaamte en gewoon poepen wanneer je moet poepen en gewoon zegen waar het opstaan, het lijkt net alsof we al jaren lang vriendinnen zijn. En als je moet poepen ben je blij kan ik je vertellen want je eet de hele dag door rijst en dan word dat toch een beetje lastiger. Dus als je stoelgang enig sinds normaal is, dan word iedereen zowat enthousiast en krijg je applaus nadat je je behoefte hebt gedaan haha!
Na aankomst in het hotel en lekker opfrissen na dag 2 gaan we met z'n alle eten bij een lokaal restaurant. Op onze plastics stoelen eten we noodles, beef, pork, chicken, groenten, noem het maar op. Net als gister hebben we echt niet te klagen want alles word tot in de puntjes verzorgd. Na het zoveelste biertje en de zoveelste jooooo (proost in het Vietnamees, dit doen ze bij bijna elke slok.... Dus je bier is zo op...) aandelen we terug naar ons hotel en kletsen de 4 meiden nog even na in bed.

Dag 3
We hebben geslapen als een roosje, de wekker gaat om 7 uur en we staan allemaal met een glimlach op ( toch nog een beetje met slaperige oogjes). Als ontbijt een stokbroodje met smeerkaasje, ja de Franse invloed is jog steeds wel te merken, helaas is het stokbroodje hier zonder vullen, een broodje met lucht dus.
We stappen weer op de motor alsof we nooit anders hebben gedaan. Als 4 echte motorchicks ritsen we onze jassen dicht en zetten we onze helmen op.
Dit is de dag dat we de grootste afstand moeten afleggen op de motor, en dat is te merken. Mijn onderrug heet het erg zwaar en ik krijg tijgerbalsem die ik erop kan smeren, maar rond 5 uur savonds arriveren we bij een tehuis voor weeskinderen en ik ben de pijn zo vergeten. Ik deel snoepjes uit die ik met meneer Hung ben gaan kopen en ik speel spelletjes met de kinderen als hoofd-schouders-knie en teen en we maken een grote kring van kinderen en ik geef aan of ze moeten springen, rennen naar links, rennen naar rechts of een grote grouphug moeten doen. Ze vinden het geweldig. En ik ook. Het enige wat ik kan denken is: ik wil nooit meer weg! Dit is fantastisch!
Na een groepsfoto is het tijd om te gaan.
We slapen in een fantastisch hotel met een 2 persoonsbeschrijving voor iedereen alleen. Ik slaap met mijn maatje Annefleur op een kamer en na een heerlijk maal van Vietnamese pannenkoeken (lijkt op een verse springrol maar dan nog lekkerder!!! Het eten is echt geweldig hier in Vietnam trouwens!! ) lachen we nog veel samen. Annefleur en ik hebben elkaar helemaal gevonden, net als vriendinnetjes van thuis.
We wassen samen ons ondergoed, maken gekke foto's en plassen bijna in onze broek van het lachen nadat een van ons weer een stomme grap heeft gemaakt.

Dag 4
We ontbijten ergens anders met een koffie, een broodje en we gaan vandaag rijden richting de jungle. Wauw wat een uitzichten vandaag! We bezoeken rijstvelden, watervallen, een brug en een bergdorpje. Maar de weg er naartoe is adembenemend mooi. Het is bijna niet op foto vast te leggen en in woorden te omschrijven hoe geweldig dit landschap is. We rijden in bergen met prachtige natuur, zien lokale bevolking en alle mensen die we zien zwaaien en lachen naar ons. Daar zou iedereen nog wat van kunnen leren.
Wat een prachtige dag!!!
Onze laatste avond samen met onze easyriders word afgesloten met karaoke!! Als ik er aan terug denk terwijl ik dit typ verschijnt meteen weer een hele grote glimlach op mijn gezicht. We zijn namelijk in een klein dorp waar je een uit hebt met allemaal kamers die je kunt afhuren en waar dan een beamer ophangt en waar je karaoke kunt doen met een groepje. Iedereen zingt uit volle brost oude nummers en Vietnamese nummers mee die een iemand of een groepje zingt. We lachen heel veel en dansen en zingen tot we niet meer kunnen! Savonds lopen we terug naar ons veel te luxe hotel met bad zelfs en vallen in een hele diepe slaap.

Dag 5
De laatste dag alweer, een korte rit naar Hoi An. Mijn onderrug is niet meer van al dat geslinger en gehobbel. We zijn alle 4 helemaal gesloopt maar zeer zeer zeeeeeer voldaan. Dit was de rit van ons leven. Een prachtige Tour op de motor achterop de geweldige mannen van de easyridergroep. Dit ga ik nooit meer vergeten!!
Na een gezamenlijke lunch worden we afgezet bij onze homestay waar ik emotioneel word tijdens het afscheid. Ik ben helemaal op met een paar traantjes tot gevolg.
We worden gelukkig heel hartelijk ontvangen in onze homestay door een schattige vrouw die ons naar onze kamer begeleid. We hebben een 4 persoons kamer met balkon en een heerlijke warme douche. We ploffen alle 4 meteen op bed en gaan die avond heerlijk uiteten bij Ganesh. Dit is een indiaans restaurant en al het eten smelt op onze tong, verrukkelijk!!
We slapen alle 4 als roosjes die avond, vast dromend over onze geweldige dagen samen en deze bijzondere vriendschappen!